onsdag den 10. august 2016

De 7 første job - et tilbageblik

For tiden kører der sådan en ting på Facebook, som har sat lidt tanker igang hos mig. De 7 første jobs. Det er, for det første, ret sjovt at læse om folks barndoms- og ungdomsjob. Og så har det, for det andet, fået mig til at se lidt tilbage. 

Eller rettere, det er overraskende lidt jeg ikke kan huske. Det har fået mig til at spekulere hvorfor egentlig. Når jeg læser på Facebook har folk jo helt styr på alle job, og ikke mindst kronologi. Jeg har hverken styr på det ene eller det andet. Gad vide om det er glemt eller fortrængt. Det tror jeg, at jeg skal grave lidt i. 

Men øvelsen er jo faktisk ret sjov, så her er mine første 7 job (af dem jeg husker);

1. Jeg slog græs og gjorde (lidt) rent hos dyrlægen i Ringe. Dette job fik jeg efter at jeg var i erhvervspraktik og stadig troede, at jeg skulle være dyrlæge.
2. Mit korteste job nogensinde - er næsten flov over at indrømme det, men jeg GAD det simpelthen ikke. Min arbejdsmoral var ikke til det. Og inden forargelsen slår ud i lys lue så skæv lige til nummer 3.
3. Mit længst varende job (nogensinde?) var hos en bager, hvor jeg stod i butikken i virkelig virkelig mange år - fra 7 klasse til 3.g. Hver morgen i hele folkeskole inden jeg tog i skole (fra 6-8) arbejdede jeg (så jeg lærte at stå tidligt op!). Jeg elskede det en del af tiden og hadet det ligeså ofte. Men nu ser jeg tilbage på det med glæde - og håber lidt mine unger ender med at arbejde hos bageren herhenne på hjørnet. Når de bliver gamle nok ;-).
4. Jeg var Au pair i USA en meget kort periode. Jeg var for umoden og familien var virkelig sær. Det sluttede hurtigt.
5. Julehjælp og kasseassisten Bilka - jeg arbejde for at spare op til den (obligatoriske) rejse om jorden. Eller for mig - til østen. 
6. Telefoninterviewer i analysebureau (hvilket tandpasta bruger du?). Det var de bedste fester. Og så var jeg pisse god til at tale telefon og overtale med stemmen. Overraskende nok, men jeg gjorde det en del år og det var en succes. 
7. Sælger for Berlingeren - holdt to uger. Jeg fandt ud af, at jeg satme ikke gider sælge i telefonen. Jeg ville hellere høre om tandpasta-vaner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar